Rejsen hjem fra Sicilien

Lørdag den 28. maj tager vi rutebilen til Catanias lufthavn, hvorfra turen går til Rom over middag. Søndag går sidste etape hjem til Danmark, så vi har en enkelt overnatning.

Jeg har booket værelse på Hotel Touring nær Roms hovedbanegård. Det er lysår fra luksus, og døren kan dirkes op med et stykke udkogt spaghetti, men vi skal kun være her én nat, og værelset koster kun 100 €. Det er billigt i Rom.

Bar Fantini og Tamara

På Piazza dell'Esquilino får vi en cola på Bar Fantini og hilser på Tamara. Kelvin er der ikke. Tamara fortæller, at de nu langt om længe prøver at sælge baren. Hvad de vil bagefter, ved de endnu ikke, men de skal i hvert fald holde fri i seks måneder!

Hun beder om min adresse, så de kan skrive. Jeg tvivler nu på, at skriveriet bliver til noget, men jeg håber, de realiserer deres drømme i Umbrien, eller hvor de nu vælger at flytte hen efter årene med hårdt arbejde i baren.

Piazza della Madonna dei Monti

Klik for større foto

Vi spadserer ad Via Urbana ned på Piazza della Madonna dei Monti, hvor vi sætter os med en forfriskning.

Vejret er dejligt, og der er masser af mennesker på pladsen omkring springvandet. Det er sandelig noget andet, end da vi var her i marts!

Osteria Suburra

Ved ottetiden går vi ned på Osteria Suburra. Jeg ringede i går for at høre, om de havde åbent (der var lukket i marts), og i givet fald reservere bord.

Ovnstegt lam med rosmarin

Det med at få bord var intet problem, sagde fyren vistnok. Han rablede italiensk i Ferrari-fart, selvom jeg bad ham tale langsomt. Det hjalp gevaldigt på tempoet, da jeg slog over i engelsk!

Vi får bord indenfor. Helle får bresaola (lufttørret, saltet og modnet oksekød i tynde skiver), og jeg får minestrone - min yndlingssuppe. Til hovedret ovnstegt lam med rosmarin og kartofler.

Det er bare godt, og regningen lyder på beskedne 50 €. På dette sted modtager de i øvrigt ikke drikkepenge!

Til lufthavnen og Danmark

Flyet til Danmark letter søndag kl. 11:15, og planen er at tage Leonardo Expressen fra Termini kl. 8:22, men vi er i så god tid, at vi når afgangen kl. 7:52, og denne gang kommer vi med det rigtige tog (i marts kom vi med det forkerte!).

Det er sikkert godt at komme tidligt, for der er allerede kø ved check in, selvom den ikke er åben endnu. Skranken åbner efter en halv time, og ca. 20 minutter senere kan vi bevæge os mod security.

Der er enormt mange mennesker i kø til sikkerhedskontrollen, men alle kontrolpunkter er i gang, så flowet er rimeligt. Vi når sågar at spise en panino, og jeg besøger en smokers' lounge, inden det er tid til boarding.

Vejret i Kastrup er trist, og i Aalborg er det trøstesløst med regn og blæst. Vi har den største lyst til at bede piloten vende om.

Men ferien er uigenkaldeligt forbi. I morgen kalder arbejdet.