Sidste dag på Leros

Morgenkaffe på altanen mens haner galer og enkelte får bræger. Morgenlyset er blødt, indtil solen når over bakkekammen og rammer altanen kl. 8:20.

Håndværkerne er i gang med det nye hus nede af vejen, og gammelmor i sort går sin morgentur, før solens kølle rammer vejen.

I morgen tidlig går turen videre til Kalymnos, øen syd for Leros. Det er ikke til at forstå, at der allerede er gået en uge. Godt vi har en mere!

Vi går til bageren i Platanos og drysser ned ad bakken til Agia Marina. Får kaffe ved havnen og betragter folkelivet. Tjekker mail, men stadig intet tilbud fra brolæggeren. Håndværkere altså!

Helle glæder sig over, at landsholdet slog Portugal på udebane, og jeg siger loyalt, at det var da flot. Minsandten om ikke Lene Espensynd har overladt justitsministeriet til kulturkanonkongen Brian. Så må vi se, om også han får klip i kørekortet.

Stole i Platanos

På torvet i Platanos køber vi en af de lokale lufttørrede gedeoste hos den gamle sortklædte dame, hvor vi før har købt grøntsager. Som forudset taler hun kun ét fremmedsprog, nemlig græsk.

Indehaveren af naboforretningen kan nogle få brokker engelsk og antyder med hånden, at osten kommer fra et gedehøjt dyr, og så slår vi til. I supermarkedet bliver det til en af de gode salamier og i kiosken en pakke tændstikker. Intensiv shopping må man sige.

Hjemme klatvasker Helle lidt før hun slutter sig til mig i skyggen ved poolen. Efter siestaen er det altantid, og Vinnie og de andre kommer også ud. Der snakkes om hjemturen i morgen. De bliver hentet kl. 6:10, så i sammenligning skal vi op til direktørtid, da vi først bliver hentet kl. 7:20.

Aften i Panteli

Nede ved bugten går vi lidt rundt og kigger på fiskerbådene, før vi slår os ned på det småsnuskede ouzosted blandt de lokale mænd.

Fiskerbåde i Panteli

Den blå time driver forbi, og månen overtager vagten. Den flagrende tjener på Psaropoula byder os hjerteligt velkommen, og indehaveren får os bænket.

Til forret deler vi igen en af de lækre filodejpakker med spinat og feta. Helle får dernæst kalv "yuvetzi", langtidsstegt, med tomatsauce og vermincelli, de små pasta. Jeg får kalv stifado, som er smeltende klumper af kalvekød i en kraftig sauce med vin og perleløg.

Til dessert bestiller vi yoghurt med honning, men det har de ikke, og i stedet bringer Flagrende os noget hvidt glasuragtigt sødt stads på en teske i et glas sukkervand samt et lille fad med røde druer i sirup. Ekstremt sødt, men godt.

I morgen tidlig går turen videre til Kalymnos, øen som ligger lige syd for Leros.

Fredag den 12. september 2008

Til Kalymnos

Taxien kommer præcis 7:20 og kører i rasende fart til Xerokambos på Leros' sydspids. Herfra sejler færgen til Kalymnos kl. ca. 7:45.

Xerokambos er meget smuk i morgenlyset, som giver farverne en varm glød. Der går geder på skråningerne ned mod havnen. Der er stille, bortset fra haner der galer en gang imellem. Nogle sejlere får sig en morgendukkert i det stille vand.

Færgen Katarina

Færgen Katarina ankommer lidt forsinket og afgår ved ottetiden. Båden er ikke ulig en fiskekutter, og selvom vinden er svag og søen rolig, ruller vi, når søerne kommer på tværs. Vi er på vej til Kalymnos.

Her slutter rejsebeskrivelsen fra Leros, men ferien fortsatte på Kalymnos.