Taormina

Efter flere tilløb står vi veludhvilede op kl. 7.30. Startour har træffetid i forhallen, og vi køber billet til en udflugt på søndag. Vejret er strålende, og jeg foreslår en udflugt til Taormina.

Taormina er udsigternes by, og på dette punkt har den ikke ændret sig siden Goethes besøg i maj 1787. Læs uddrag (på tysk) af Goethes "Italienische Reise", hvor han skriver om Taormina.

Etna set fra Giardino Pubblico Udsigt til Giardini Naxos fra det græske teater i Taormina Udsigt til Giardini naxos fra Taormina
Klik for større billede

Byen klatrer i terrasser op ad bjergsiden, og der er mange hoteller, pensioner og rigmandsvillaer. Taormina var allerede i romertiden jetsettets ferieby. Så gik den i glemmebogen, eller jetsettet fandt andre feriesteder, men efter Goethes og andres besøg blev den igen populær.

Fra busterminalen spadserer vi til det antikke græske teater. Entréen er 6 €, hvis man er mellem 25 og 65 år. De gamle grækere havde sans for udsigt, og placeringen og udsigten her er storslået og dramatisk. Under os ligger havet og Giardini Naxos, og i det fjerne knejser Etna stor og mægtig.

Gågaden Corso Umberto er flankeret af butikker, som bejler til turisternes købelyst. Her er alt fra is og smagløse souvenirs til mærkevarer og kostbare juveler.

Hus på Corso Umberto Piazza 9. aprile i Taormina Mærkværdig bygning i Giardino Pubblico
Klik for større billede

Vi holder rast på Piazza 9. Aprile, hvorfra der er en fantastisk udsigt. Uden for Wunderbar serverer en tjener i rødlilla jakke espresso og vand. De to kaffe og en halv liter vand koster os 11,8 €, men så bliver vandet skam også skænket, og der er både is og citron. Der er varmt i solen, men ikke for varmt. Under os ligger havet blåt og glitrende, og tjeneren står på spring for at varte os op. Hvad mere kan man forlange?

Vi går videre til Cataniaporten, før vi vender om. På tilbagevejen søger vi på må og få nedad gennem krogede gader, hvor der hænger vasketøj, og hvor katte daser i skyggen. Vi kommer gennem parken, Giardino Pubblico.

Parken blev anlagt af en engelsk dame, som slog sig ned i Taormina i 1890'erne. I parken byggede hun også nogle bizarre huse. Hun hævdede, de var i assyrisk-babylonsk tempelstil, og de blev brugt som te-pavilloner. På busterminalen får vi en fremragende espresso, men kan ikke nå at få en is fordi bussen afgår kl. 12.45 mod Catania.

Tilbage i Giardini Naxos

Vi hopper af i Giardini lige efter "penne-kirken", hvis brune tårn har facon som en pen. Giardini er den nordlige halvdel af byen og Naxos den sydlige. Syd for Naxos - på den anden side af halvøen med det arkæologiske område - ligger kvarteret Recanati, som mestendels er hoteller og turistområde med badestrand. De fleste lokale bor i Giardini, og her ligger også de små lokale nyttebutikker. Vi må udforske denne bydel senere.

Efter frokost og siesta går vi hen til det lokale supermarked, Sigma, som ikke ligger på havnefronten. Vi kom forbi i går og så, at det åbner 16.30 efter siestaen. Men der er lukket onsdag, står der på døren - det lagde vi ikke mærke til i går.

Så i stedet for at købe ind spadserer vi ud til det arkæologiske område og museet. På vejen stopper vi op og studerer restaurant La Cambusas spisekort, og det ser ganske godt ud. Restauranten ligger ned til vandet med udsigt til Giardini inde i bugten og Taormina oppe i højderne.

Det antikke Naxos

Link til side om museet og den arkæologiske park.

Det arkæologiske område er pynten, hvor de første grækere slog sig ned på Sicilien i 735 f.Kr. Her anlagde de byen Naxos, som de beboede i ca. 300 år, indtil de fik bank og blev fordrevet af grækerne fra Siracusa. Det hedder sig, at Taormina blev anlagt af fordrevne beboere.

Det antikke byområde er ganske stort, og der er foretaget omfattende udgravninger gennem årene. Vi følger skiltene mod "Scavi", udgravningerne, men der er nu ikke meget at se. Hele området er tæt bevokset, og der er bl.a. mange orange- og citrontræer.

Jeg plukker en appelsinlignende frugt, som er saftig og nem at pille, men den er sur som en grapefrugt og fuld af sten. Arkæologisk er der ikke meget at se bortset fra nogle lave murrester af sorte lavastensblokke hist og pist, men kønt er der, og spadsereturen er behagelig.

Fra det arkæologiske område i Naxos

På det lille museum er en del af de udgravede effekter udstillet - det er mest keramik. Stedet lukker kl. 18.30, og entré til museum + udgravninger er 2 € for en voksen.

Vi spadserer hjem afbrudt af en forfriskning på Lido di Naxos, som er en bar med et stort udendørsareal ved badestranden. Det ene af de to krydstogtskibe i bugten letter anker og sejler bort. De ankom i nattens løb. Barens højttalere bombarderer os med skrydende reklamer fra en italiensk radiostation, og en sjælden gang afbrydes reklamerne af popmusik.

Den gamle dame

Da vi kommer hjem og ud af elevatoren på 4. sal, kommer en gammel dame ned fra tagterrassen. Hun klager over blæsten, og at hun ikke kan låse sin dør op. Det kunne hun heller ikke i går, hvor hun var inde ved sine svenske naboer, indtil hotelpersonalet løste problemet. Jeg stikker hendes nøgle i låsen og drejer rundt, og døren åbner uden problemer. Vi har ondt af hende; det er ikke nemt at rejse alene i den alder, og det kniber vist med korttidshukommelsen.

Aftensmad på La Conchiglia

Vi spiser til aften på La Conchiglia. Det var her, der var infomøde, og Startour anbefaler restauranten i deres brochure. Bagklogt tror jeg nu, at Startour anbefaler restauranten, netop og kun fordi den annoncerer i deres brochure. Vores anbefaling får den ikke.

Den uopfordrede bruschetta med tomat er lækker. Tjeneren tager imod bestilling uden at skrive noget ned overhovedet. Han nikker bare og siger "Si" og må have en god hukommelse, for intet bliver glemt. Helle får en forret med blandede ting fra Sicilien: pølse, skinke, oliven og forskellige oste af hvilke én er parmesan og afgjort ikke fra Sicilien.

Jeg får gratinerede blåmuslinger. Muslingerne er store og flotte, men har ikke meget smag af saltvand og hav. De ligger i skallerne dækket af klæg brødkrumme med krydderurter, og jeg har retten mistænkt for at komme direkte fra fryseren via grillen. En citron ville have gjort underværker.

Til hovedret får vi begge grillede sværdfiskeroulader (involtini di spada), som er en siciliansk specialitet. Hertil spinat med smør og en herlig mixed salat med superfriske ingredienser. En lokal karaffel hvidvin og vand med brus ledsager måltidet.

Det er OK, men igen har jeg mistanke om, at fisken er dybfrost - den mangler friskhed og struktur og er for branket af grillen. Vi slutter af med espresso. Helle får en Vecchia Romagna til, mens jeg får en grappa, som er mild og velsmagende.

Det er ikke sent, men regningen daler uopfordret ned på bordet; nu gider personalet åbenbart ikke mere, selvom der er længe til officiel lukketid. Med de 10 % rabat, som der annonceres med i Startours brochure, bliver 52,9 € til 50, og så serveres et glas mandelvin som skrub-af-drink.

Langs strandpromenaden står byens ungdom i klynger og snakker og pjatter. Det er ikke skolebussen, de venter på.