Sidste dag i Giardini Naxos

Mandag den 24. april 2006

Vi vågner til endnu en dag med pragtfuldt vejr, som enhver dansk sommer ville misunde. Et stort krydstogtskib har smidt anker i bugten i nattens løb.

Vi bliver enige om, at der heller ikke i dag skal ske noget anstrengende, og medvirkende til denne beslutning er, at vi er kommet halvsent op.

Ved 9.30-tiden stikker vi hovedet indenfor på det lokale fiskemarked lige bag hotellet; ikke for at købe noget - bare for at kigge på herlighederne. Her er friske fisk og skaldyr. Der er store stykker tun og en sværdfisk med draget våben. Det må være her, de lokale restauratører køber ind. Jeg bemærker, at priserne ikke just er lave; 17 til 20 euro/kg er normalt for "almindelig" fisk, og sværdfisken koster tæt på de 30.

Fiskemarkedet i Giardini Naxos Fiskemarked i Giardini Naxos
Klik for større billede

Vi slentrer langs promenaden ud på molen. Den svage brise er behagelig. Der er lunt og ikke for varmt. Yderst på molen nyder vi udsigten og betragter fiskerne og den enlige lystfisker, som har gang i hele tre fiskestænger. Den blå himmel over Etnas top er lidt diset, men da der er skyfrit, ser man tydeligt røgsøjlen, som viser, at Vulcan har gang i smedjen i bjergets dyb.

Kat på promenaden Blomster udenfor restaurant La Cambusa Gummifigen på promenaden i Giardini Naxos

Vi får os en espresso på en restaurant, lige hvor molen starter. Vi har sat os i solen, som i løbet af en time er blevet mærkbart varmere. Tilbage på Villa Pamar går jeg op på tagterrassen for at nyde udsigten. Jeg bemærker, at baren kun er åben fredag og søndag fra 18.30 til 20.00, så når Startour skriver, at der er bar på hotellet, er det en sandhed med modifikationer.

Der bliver tid til en stund på altanen, før det bliver for varmt. Vi rykker ind og indtager den sidste frokost på Sicilien i denne omgang, før vi indretter os på siesta. Men jeg kan ikke finde ro, står op og laver kaffe, som jeg nyder på altanen med de sidste solstråler. Derefter grovpakker jeg min kuffert.

Promenadetur og aften på Da Antonio

Helle er ikke i form og har taget en pille mod hovedpine. Måske er det for meget sol. Helle grovpakker også, men har mere lyst til at slappe af i lejligheden end at gå en tur. Jeg derimod er fuld af pep og trænger til at røre mig, så ved firetiden går jeg en lang tur langs strandpromenaden i byens Giardini-del.

Et sted på vejen slår jeg mig ned udenfor en bar og nyder en øl, mens trafikken glider forbi. Øllet er en italiensk "Birra Moretti", som iflg. Etiketten har været brygget siden 1859. Den smager udmærket.

Et par parkerer en hund og giver sig så til at skændes. Det er på rivende siciliansk dialekt, og jeg forstår kun brudstykker, og det er sikkert godt det samme - jeg kan tænke mig til resten.

Ved 7-tiden går vi en promenadetur og ender på l'Isola del Gelatos terrasse. Igen sidder tre tavse mænd i et hjørne uden at nyde noget, og igen får vi hvidvin med lækre oliven og ristede majskorn. Som nogle af de første gæster kommer vi ind på Da Antonio. Der er ikke samme pres på i dag som i weekenden.

Helle får på min anbefaling linguine med scampi og zucchine, mens jeg prøver en linguine med scoglio (skaldyr). Meget lækkert. Derefter får vi begge en grillet fladbanket bøf med mixed salat. Regningen lyder på 40 €.

Natten er blød og lækker, da vi spadserer hjem.

Forsinket hjemrejse

Tirsdag den 25. april 2006

Op kl. 6.30. Vi skal hjem i dag, og bussen henter os 8.30. Jeg vågnede 03.45 med et naturligt behov og sov ikke rigtigt siden, fordi den gamle dame i naboværelset travede frem og tilbage og dunkede stokken i stengulvet for hvert skridt.

Vi ankommer til lufthavnen kl. 9.30 og stiller op til check-in. Der sker intet i lang tid, før det forlyder, at flyet endnu ikke er lettet fra København. Omsider starter indcheckningen, og vores kø forsinkes i knap 20 minutter af et par jakkesæt, som vil have en halv vingård i papkasser med på flyet.

Det er selvfølgelig ud over deres egentlige bagage. De parlamenterer længe og prøver at se betydningsfulde ud, men får vist kun én kasse med. De kunne i det mindste have haft pli til at stille sig sidst i køen, og som hævn fryder jeg mig skamløst over de mange vinkasser, de ikke fik med ombord.

Da jakkesættene endelig er viftet af, går det tjept, og med vores boarding card får vi udleveret en spisebillet til cafeteriet som et plaster på ventetiden. De fortæller nu, at vi kan forvente at lette kl. 15, men at der vil komme yderligere information ved tolvtiden.

Da vi igen får information, er det en besked om, at vi skal køre tilbage til Giardini Naxos. Flyet i København har stadig tekniske problemer. Så klokken 13 kører vi tilbage og får de gamle værelser. Klokken syv er der middag på La Conchiglia, og bussen vil hente os kl. 21.

Helle formår at blunde lidt, men ikke jeg. Ved sekstiden går vi hen på Venus Bar og får en kop kaffe. Det er en helligdag, og der er igen et mylder af lokale på promenaden. Ved nabobordet sidder rockeren Jønke med en kumpan og to piger. De kommenterer flittigt bilerne og de forbipasserende piger. Vi bliver trætte af at høre om "duller" og går.

Ristorante La Conchiglia

La Conchiglia serverer en kønsløs turistmenu, men vi hygger os fint med de andre rejsende. Alle tilstedeværende tager forsinkelsen med godt humør. Den gamle dame er her ikke - det er nok for langt at gå. Jakkesættene er her heller ikke; enten er det ikke fint nok, eller også har de travlt med at tømme flaskerne, de ikke kunne få ombord.

Før vi hentes ved hotellet klokken 9, er der optræk til drama: den gamle dame nægter at forlade sit værelse. Hun er træt og kræver en anstændig behandling, siger hun til hotelpersonalet, som står uden for døren og ser opgivende ud.

Det lykkes dem dog på en eller anden måde at få hende ud til tiden, og hun kommer på bussen arrig som en hveps. I lufthavnen går det nemt, for vi skal jo ikke checke ind, og det er bare at vente og vente og vente.

Endelig kl. 01 letter flyet, og vi lander i København kl. 04. Heldigvis er vores kufferter blandt de første på båndet, og med en slutspurt igennem tolden (!) når vi lige akkurat det første intercitytog til Aalborg kl. 04.40. Da vi endelig ankommer til Aalborg ved titiden om formiddagen er vi grundigt trætte, og middagsluren modtager os med åbne arme.