Praktisk om rejsen til Sicilien

Jeg har skrevet denne side, fordi mange synes, at det er helt uoverskueligt at arrangere en rejse selv. Selvfølgelig kræver det en indsats, men svært er det ikke, når man kan klare næsten alt over nettet.

Som i fjor ønskede vi at opdele ferien med nogle dage i Siracusa og dernæst Giardini Naxos på Siciliens østkyst, og så er det oplagt at flyve til lufthavnen i Catania.

Flybilletter og flyrejsen

Jeg købte flybilletterne flere måneder i forvejen for at være sikker på at få de billige, og på det tidspunkt var der reelt to muligheder. Vi kunne tage til København og flyve direkte med Cimber Air til Catania, men så ville vi lande halvsent - kl. 18 et eller andet så vidt jeg husker og kun på bestemte dage.

Hjemad med Cimber var også kun på bestemte dage, som ikke passede så godt, og vi ville lande i København omkring midnat og være nødt til at overnatte.

Så Cimber blev hurtigt fravalgt og godt det samme: Selskabet gik konkurs kort tid før rejsen!

Over Alperne mod Rom
Klik for større foto

I stedet købte jeg returbilletter Aalborg - København - Rom med Norwegian. Jeg kunne også have valgt SAS, men på de valgte rejsedage var Norwegian billigst. Udrejse tirsdag den 15. maj og hjemrejse søndag den 27. Pris i alt for to personer 4068 kr. inkl. 520 kr. for indchecket bagage begge veje.

Til strækningen mellem Rom og Catania købte jeg returbilletter hos Alitalia til i alt 212 euro. Vi valgte en overnatning i Rom lørdag til søndag (hjemturen) frem for at tage et skrækkelig tidligt fly fra Catania for at nå forbindelsen i Rom.

Det er forholdsvis billigt at flyve indenrigs med Alitalia, og da man næsten altid kan finde billige flybilletter fra Danmark til Rom eller Milano, synes jeg egentlig, at det er en ret god model, hvis man skal til en af de mindre lufthavne i Italien.

På udrejsen ankom vi til Rom 10:55, fik vores bagage og gik til terminal 1, hvor vi ikke skulle vente for at checke hos Alitalia. Gennem security, frokost og så afgang til Catania kl. 13:50.

Der er adskillige afgange at vælge imellem, men når bagagen ikke er checket ind hele vejen, skal der være noget "luft," så man kan klare evt. forsinkelser.

Der går rutebil fra Catanias lufthavn til Siracusa. Det ville koste 2 x 14 euro plus ca. 10 euro for en taxi fra stationen. I stedet valgte vi komfortabel og hurtig "henteservice" til 60 euro. Det blev arrangeret af værten til lejligheden, vi havde lejet.

Lejligheden i Siracusa var den samme som i fjor, og den beskrev jeg i rejsebeskrivelsen sidste år. Lejen for 6 nætter var 460 euro.

Videre til Giardini Naxos

Det er nemt at tage toget fra Siracusa til Giardini Naxos ("Taormina-Giardini" hedder stationen). Det tager ca. to timer og koster fra 16 til 26 euro for to personer afhængigt af, om det er et regionaltog eller hvad.

Togtiderne kan man se hos Trenitalia, men søg ikke for langt ud i fremtiden. Lejligheden i Giardini Naxos har jeg beskrevet her.

Til Rom og hjem

Fra Giardini Naxos går der rutebil til lufthavnen i Catania. Rutebilen kommer fra Taormina, og en billet kostede 7 euro i 2012. Tiderne kan man finde hos Interbus, men også her gælder, at man ikke kan søge så langt ud i fremtiden.

Busfrekvensen varierer med årstiden, og i hvert fald fra maj bør der ikke være problemer, medmindre man skal med et af de allertidligste fly - så kan det være, man må hoste op til en taxi.

Vi tog rutebilen 9:05 og var i lufthavnen 10:10. Flyet til Rom afgik ved middagstid. Fra Fiumicino-lufthavnen tog vi Leonardoekspressen til Roms hovedbanegård, Termini.

Med 14 euro for en enkeltbillet er Leonardoekspressen lidt pebret, men den er komfortabel og klarer turen på en halv time. Man kan vel spare 4-6 euro ved at tage en bus i stedet.

Hvis du vil med Leonardoekspressen til Rom, så vær opmærksom på at det som regel er meget nemmere/hurtigere at købe billetterne i kiosken end ved TrenItalias billetsalg. Toget kører hver halve time. I maj 2012 var minuttallene 08 og 38, men du kan tjekke på TrenItalias hjemmeside (eller søg på "leonardo express").

Vi overnattede på Hotel Contilia i nærheden af banegården. Det er et lidt træls kvarter, men hotellet var OK, og for en enkelt overnatning ville vi bo i bekvem gåafstand fra banegården.

Søndag tog vi ekspressen til lufthavnen kl. 7:22. Vi var blandt de første i check in-køen, og flyet til København lettede 10:40.