Liv på havnen og langustere på tallerkenen

Bougainvillea og insekt
Klik for større foto

Det er sidste dag før hjemrejsen og sikken smuk dag! Solen står op over bjergene præcis kl. 07:58, og der er ikke en sky på himlen. Der er heller ikke megen vind - kun en doven brise.

Morgenturen går langs havnepromenaden nordpå, "rundt om hjørnet" og ud til Potha Beach. På tilbageturen passerer vi nogle overvægtige amerikanere og falder ind på George's ved 10:30-tiden.

"To øl formoder jeg?" siger Nikos, men vi vil nu bare have cola. Dåserne er så kolde, at der er grødis i bunden.

Man sidder godt her i første parket 5 - 6 meter fra vandet. Der er skygge, stolene er magelige og brisen er sval efter en flyvetur over vandet.

Færger og mennesker kommer og går. Dette er Telendos' Rådhusplads eller Champs Elysées, der er bare ingen motoriseret trafik.

Skonnert for anker

En smuk træskonnert ligger for anker i strædet, og de overvægtige amerikanere hentes af en båd med påhængsmotor. Båden ligger lidt tungt i vandet. De nåede at være i land en times tid, og det må være mere end rigeligt til en ø af denne størrelse.

Færgen har varer med til de lokale, og der står sække, poser og dunke på molen. Noget hentes i trillebør. Nikos' kone henter en stor pose bagekartofler og gør klar til at rense fisk i vandkanten, men går så tilbage til køkkenet. Nikos henter et par sække med ukendt indhold. Den ene bæres på skulderen.

Nikos henter varer fra færgen

Lokale på vej til færgen

Uden for restauranten må han stille den ene fra sig for at jage en kat væk, som er ved at arbejde sig ind til fiskene i den plasticpose, konen efterlod i vandkanten. Nikos kalder lidt vrissent på konen og holder vagt ved fiskene, til hun kommer.

Mor begynder at skrabe skæl og rense fisk. Katten er fortsat meget interesseret, og mor får arbejdsro ved at smide en håndfuld indvolde til den. Resten ryger i havet, hvor fiskene også skylles, før de kommer i et blåt vaskefad.

Det er pænt store fisk, og nogle ligner små torpedoer. Senere står der "Baby Tuna" på dagens menu.

Vi er gået over til Mythos, da vores naboer ankommer efter et strandbesøg. Han vil også have øl, men hun foretrækker friskpresset appelsinsaft. Nikos går ind til minimarkedet ved siden af og kommer tilbage med en stor pose appelsiner.

Før hun har fået sin juice, slår et dansk ægtepar sig ned bagved. Damen spørger, om hun kan få friskpresset appelsinsaft, og Nikos svarer: "Helt sikkert!" Vi udveksler et indforstået grin med naboerne.

Turister kommer i land, og andre tager af sted. Det gør nogle af de lokale sortklædte kvinder også. Der bruges meget sort stof i Grækenland.

Eftermiddag

Værtindens lækre 'æbleskiver' (loukoumades)
Klik for større foto

Vi tager hjem til frokost og siesta og fordriver derefter tiden på balkonen med læsning og krydsord. Kl. 16:20 kommer den søde værtinde forbi med en tallerkenfuld græske æbleskiver (loukoumades), som drypper af honning og kanel. Mums! Hvad gør man ikke for at spolere appetitten?

Turen går hjem i morgen tidlig, og jeg grovpakker. Der skal skaffes plads til den femstjernede Metaxa, vi købte på Leros.

Sidste aften på Telendos

Horisonten er for skyet, til at man kan nyde solnedgangen, så vi nyder i stedet en ouzo på havnefronten og er ved George's ved ottetiden.

Der er dækket op, og der står en flaske vin på det bord, hvor vi oftest har siddet. Nikos gestikulerer, at det er der, vi skal sidde. I dag skal vi ikke bestille - Nikos har bestemt menuen.

Forretten serveres. Det er ruller af ferskrøget laks med dildkrydret ricottafyld - som den "lille snack" Nikos serverede forleden. Rullerne er heldigvis lidt mindre end dengang.

I aften deler vores naboer bord med den ældre svensker til højre i første række. Jeg tænker, det er sket på hendes initiativ. Hun virker som et hjertevarmt menneske.

Langustere på George's Restaurant
Klik for større foto

Så kommer hovedretten: 4 store, knaldrøde langustere (hummere) på et leje af grøn salat og garneret med tomatskiver og smukt udskårne citroner. Som tilbehør serveres bouillonkogte kartofler, som har været en tur i ovnen, samt spinat iblandet gryn à la perlespelt.

Langusterne har store kødfulde haler og smager forrygende. Nabokonen siger uden spor af misundelse, at det ser godt ud. Det er ikke ordet!

Senere får vi græsk kaffe og noget hjemmelavet is med "indbygget vaffel". Den har pebermyntesmag. Afslutningsvis to svingende Metaxaer i ballonglas.

Naboerne har også fået Metaxa. Det drikker hun ikke og giver glasset til sin mand. Han ser ikke spor ulykkelig ud.

Sidst på aftenen falder Nikos ned ved vores bord. Han er træt, og det er forståeligt. Vi takker ham for det udsøgte måltid og snakker om løst og fast, indtil vi tager afsked.

Fredag den 25. september 2009

Hjemrejse

Jeg står op kl. 7, laver kaffe og sætter mig ud på balkonen. Vi skal først med en færge kl. 9, så der er god tid. Det tegner til endnu en smuk dag med klar himmel og blid brise.

Da jeg skal i bad, forsvinder strømmen, og den kommer ikke tilbage, mens vi er på Telendos. Uden strøm er det så som så med vandtrykket, og jeg bliver ikke barberet.

George's Restaurant
Klik for større foto

Nede på havnefronten siger vi igen farvel til Nikos. Der bliver en lidt tung tavshed, og han spør', om vi vil have kaffe. Jeg takker nej og siger, at vi så bare skal tisse hele vejen. Vi kan heller ikke nå det.

Båden over strædet er fyldt med passagerer og bagage. Charterbureauernes sæson slutter nu, så alle skal hjem. Overfarten er meget smuk i det stille vejr. Telendos ligger badet i morgenlyset, og det er med vemod, vi tager afsked med al denne skønhed.

Landgangen foregår via forstavnen, og man skal være lidt adræt, men heldigvis er folk hjælpsomme, og både passagerer og bagage kommer i land.

Bus, færge og check in går i olie. Håndbagagen vejes med, og indtil flere må betale for overvægt. Pigen ved check in skranken er begynder og beklager, at vi ikke kan sidde sammen. Det er fordi, der er så mange enlige rejsende, siger hun.

Det er selvfølgelig noget ævl og fuldstændig blottet for logik. Det kan kun være rigtigt, hvis hun tankeløst har placeret de enlige rejsende tilfældige steder i flyet.

Helle får vinduespladsen ved nødudgangen (række 13), mens jeg sidder på række 16. I det mindste giver nødudgangen Helle lidt mere benplads.

En kvinde henvender sig til Helle og siger, at hun har betalt for Helles plads og bla-bla. Jeg havde nok sagt, at jeg sad, hvor jeg skulle i henhold til boardingcard og passagerliste, og høfligt bedt hende rende og hoppe hen til flypersonalet.

Men Helle lader sig overtale, og medvirkende hertil er også, at der står 16F på kvindens boardingcard, og det er pladsen ved siden af mig! Således genforenet letter vi rettidigt fra Kos.

Lige bag os læser en far højt-højt for sin søn, og poden sparker regelmæssigt Helle i ryggen. Jeg er på nippet til at foreslå faderen at inddrage stilleleg og spændetrøje i opdragelsen, men holder min tolerante mund.

Med 14 dages ferie i bagagen lukker jeg øjnene og drømmer mig tilbage til Telendos.